گرده المان ها با دو پای مصنوعی(سجاد سالاروند)

تاریخ انتشار: شنبه 26 مرداد 1398 ساعت 22:45
بخش: کوهنوردی -

اولین صعود قله علم کوه از مسیر گرده آلمان ها با دو پای مصنوعی توسط آقای سجاد سالاروند با همراهی تیم سیاه کمان

بزرگترین اشتباهی که در زندگی می توانید مرتکبش شوید این است که هیچ وقت سعی نکنید

علم کوه دومین قله بلند کشور با کشیدگی شرقی غربی دارای مسیرهای مختلف برای صعود می باشد:

# مسیر حصارچال از سمت جنوب شرقی

# مسیر سیاه سنگ ها و شاخک ها از سمت شرقی

# مسیر گرده آلمانها از سمت شمال غربی

# مسیر دیواره از سمت شمالی

منطقه ی تخت سلیمان بقول بزرگان، دانشگاه کوهنوردی کشور می باشد که همواره مستعد برنامه های شاخص می باشد.

گرده آلمانها، یال سنگی است که قله ی شانه کوه را به دیواره علم کوه وصل می کند. این گرده سنگی برای اولین بار در سال 1936 میلادی (1315ه.ش) توسط یک گروه آلمانی به سرپرستی اشمینوئر و گورتر صعود شد. از آن پس این مسیر به گرده آلمان ها شهرت یافته است.

هماهنگی های لازم بین مجموعه ی سیاه کمان و آقای سجاد سالاروند برای صعود گرده آلمانها انجام گرفته بود لذا منتظر پنجره هوایی خوب برای اجرای برنامه بودیم.

برنامه ریزی های لازم از تیم های پشتیبانی تا اجرای فنی خود برنامه به صورت خیلی حساسی مدون و به مسئولیت تک تک نفرات مشخص شده بود.

شنبه 26 مرداد:

همگی افراد ساعت 21 شب، کلاردشت حضور داشتیم بعد صرف شام به سمت ونداربن حرکت کردیم. تمامی لوازم و تجهیزات و تدارکات غذایی برنامه در ونداربن بصورت دقیق چک شد و با امید اجرای موفق برنامه چشمانمان گرم خواب شد.

یکشنبه 27 مرداد:

بارها را تحویل قاطرچی دادیم و ساعت 10:15 از ونداربن با کوله سبک به سمت سرچال حرکت کردیم، سجاد با اراده ی قوی و امید به تک تک ماها دلگرمی می داد همش می گفت معلولیت محدودیت ندارد، گه گداری سرعت گام برداری هاش ما رو شگفت زده می کرد انگار نه انگار دو پاش از زیر زانو قطع بود! سجاد بعد پنج سال وارد منطقه سرچال می شد و خاطرات صعود اخر گرده المانها و دیواره علم مسیر هاری روست با دو پای سالم رو توضیح می داد بدون انکه الان حسرتی داشته باشه، با انرژی مثبت می گفت سه سال متولد شدم و مسیر زندگیم تغییر کرده است.

کشتی سنگ لختی استراحت کردیم از پیت سراها، کنگلک ها و لیزبنک گذر کردیم و ساعت 16 به پناهگاه سرچال رسیدیم، کمی غذا و تنقلات خوردیم ساعت 17:35 به سمت علم چال راهی شدیم از لابلای سنگهای مسیر به آهستگی عبور می کردیم ظاهرا بخاطر شکست یخچال، قاطرها بارها را قبل علم چال پیاده می کردند و ما تصمیم گرفتیم هرجایی که بار را گذاشتند چادرها را برپا کنیم و خستگی حمل بارها را بدوش نکشیم. بالاخره ساعت19:30 به بارها رسیدیم و چادرها را بسرعت برپا و به استراحت پرداختیم. سه نفر از اعضای تیم پشتیبان و پنج نفر از اعضای برای صعود قله از مسیر گرده در علم چال حضور داشتیم. دوباره ابزار فنی را با علی چک کردیم و تمامی جوانب را در نظر گرفته بودیم تمامی ابزارهای امداد و بالاکشی ها، کیف کمک های اولیه، دو حلقه طناب استاتیک، یک حلقه طناب دینامیک، کیل و فرند و...همراهمون بود هرچند کمی کوله هایمان سنگین می شد اما هرگونه شرایطی را باید در نظر می گرفتیم

دوشنبه 28 مرداد:

پنج صبح تمامی نفرات بیدار شدیم بعد صرف صبحانه و روشنایی هوا ساعت 6:30 به سمت گردنه شانه کوه حرکت کردیم. انرژی مثبت  کوهنوردان حاضر در علم چال جالب بود، گپ کوتاهی با آقای جلال چشمه قصابانی اولین ایرانی فاتح اورست داشتیم که انرژی خوبی دریافت کردیم و به راهمان ادامه دادیم. مستند ساز تیم به همراه سرپرست پشتیبان علم چال راهی شانه کوه شدند تا با هلی شات و دوربین مسیر صعود تیم پنج نفره را پوشش بدهند، همچنین هماهنگی های لازم برای امداد هوایی به سرپرستی محمد خادم الشیخ انجام گرفته بود طی چند مرحله تماس های لازم را با ایشان خود سجاد انجام داده بود. از سکو تا گردنه شانه کوه با احتیاط بیشتری گام بر می داشتیم ساعت 8:40 به ابتدای گرده،گردنه شانه کوه رسیدیم ابزارهای فنی را آماده کردیم تیمی از همدان به سرپرستی دایی جلال به گردنه رسیده بودند و زودتر از تیم ما حرکت کردند ما با کمی صبر ساعت 9:10 حرکت را به سمت دو رکابی آغاز کردیم حرکتمون را به تیم های پشتیبانی با بیسیم اطلاع دادیم تا همه طبق برنامه ریزی کارهای محوله را انجام دهند جای هیچ گونه نگرانی نبود اما باید هر احتمالی را برنامه ریزی دقیق داشتیم. از تراورس ها با دقت عبور کردیم. ابتدای دورکابی ترافیک سنگینی شده بود با اجازه از تیم همدان از طناب آنها استفاده کردیم طناب ثابت تیم رو سریع ریختیم و یک نفر روی کارگاه ماند و نفر بعدی طناب ثابت بعدی را هم فیکس کردیم. سجاد خیلی راحت یومار می زد و بالا میومد انرژی ما چند برابر شده بود از اینجا به بعد کار کاملا جدی بود و ما تمامی ایمنی را برای صعودش در نظر گرفتیم. تراورسهای مسیر تا زیر سه رکابی ثابت گذاری کرده بودیم. از سه رکابی هم براحتی عبور کرد، ترافیک زیر تک رکابی از پایین مشخص بود چند تیم بهم رسیده بودند ما به اجبار سرعتمون کم کرده تا بیشتر استراحت کنیم. دیواره ی علم کوه در کنارمون به زیبایی قد علم کرده بود ، دو تیم روی هاری رست و همدانی ها دیده می شدند از دیدنشان لذت می بردیم. از یک پای مصنوعی با تسمه خود حمایتی به هارنس متصل کردیم تا اگه پا در آمد به پایین پرت نشود.

بالاخره با گامهای آهسته به تک رکابی رسیدیم تیمی که اکثر نفرات برای بار اول گرده اومده و کمی کند بودند با اجازه از استاد عباس علی نژاد سرپرست تیم از کنارشان عبور کردیم. سنگ سماور عکسی به یادگار گرفتیم با بیسیم به تیم پشتیبانی قله خبر دادیم از سنگ سماور تا انتهای گرده سجاد اصرار به صعود طبیعی داشت و ما کمی نگران بودیم اما خیلی راحت و مصمم رو به بالا گام بر می داشت این توان و اراده قابل تحسین بود.

بالاخره ساعت 15:30 بعدازظهر از گرده خارج شدیم مورد استقبال تیم پشتیبان قرار گرفتیم و همدیگر را در آغوش کشیدیم. روی قله علم کوه با کمی استراحت به سمت حصارچال راهی شدیم ساعت 19:30 به دشت حصارچال رسیدیم طبق هماهنگی قبلی سوپ گرم و ماکارونی انتظارمان را می کشید و بعد استراحت ساعت  20:25 به سمت تنگ گلو حرکت کردیم و ساعت21:40 به ماشین ها رسیدیم در ونداربن جشن خودمونی گرفتیم و کیک این صعود بدست سجاد بریده شد و این رکورد با موفقیت در تاریخ کوهنوردی کشور ثبت شد.

در این برنامه نفرات زیادی زحمت کشیدند تا نتیجه کار به نحو احسن در بیاید مخصوصا هماهنگی های اصلی توسط سجاد سعدی پور مدیریت مجموعه سیاه کمان که با تشکیل تیم و حمایت بی دریغ از آن به دنبال رشد این ورزش در کشور عزیزمان می باشد.

نفرات تیم صعود کننده مسیر گرده آلمانها:

سجاد سالاروند(صعود کننده گرده آلمان ها با دو پای مصنوعی)

محسن سام دلیری(سرپرست تیم)

علی گلیج(مسئول فنی)

افشین قاسم خانی

تیم پشتیبانی مستقر در حصارچال و قله علم کوه:

سجاد سعدی پور(سرپرست)

محسن بهشتی راد(عضو تیم ملی یخ نوردی کشور)